onder handen
Begin 1949 werd ik lid van modelvliegclub 'Aeria' in Leeuwarden.
Mijn ouders werden gescreend op staatsgevaarlijk denken en handelen zoals het lid zijn van de CPN, de toenmalige Communistische Partij Nederland, en ik werd trotse bezitter van een toegangspas voor de Leeuwarder vliegbasis.
Op één van de weekends werden we tegengehouden. Een Gloster Meteor kwam vlak voor onze neus met draaiende motoren uit de hangar rollen.
Om nooit te vergeten.
De Gloster Meteor stond dus al een tijdje op mijn agenda en ben er maar 's aan begonnen.
Op internet vond ik maar liefst zeven maatschetsen van de Mk.4 en op Wilko Jonker's Modelbouw- en Luchtvaartsite de voor het verschalen benodige maten.
De schaal voor het te tekenen model laat ik afhangen van de vitrine waar het komt te staan, dus niet groter dan hooguit 40cm.
Die moet kleiner zijn dan 1250 / 40 = 31.25 en dus zou het schaal 1 : 32 kunnen worden met een langte van 1250 / 32 = 39cm, maar ik kies 1 : 50 waarmee het model 250mm lang en 226mm breed wordt.
het tekenwerk stap 1 - de maatschets
Teken in het gratis programma DraftSight een ' 'raamwerkje' van 250 bij 226 units en schuif (verplaats) dat over de maatschets met de middenlijn op de neus van het vliegtuig.
Dat moet nu (als de schets op maat is getekend) precies in de rechthoek passen.
Het verloop is in het filmpje rechts te zien.
Toegepast op de andere zes maatschetsen en op elkaar gelegd geeft onderstaand plaatje.
Met als troost dat afwijkingen 50 maal kleiner zijn dan de werkelijkheid wordt het nu een kwestie van het tekenen van 'de meest waarschijnlijke' en/of 'gemiddelde' vorm.
Het woord maatschets blijkt in ieder geval de lading voor de zoveelste keer niet te dekken en is de benaming 3d-view, of 3view te verkiezen.
Al tekenend en middelend is dit de meest acceptabele schets geworden:
stap 3 - uitslagen Voor het tekenen van een uitslag moet meestal nog wat rekenwerk worden gedaan. In DraftSight is dat terug te brengen tot het tekenen van de grondcirkel van de kegel en de cirkel met de kegelzijde als straal. De boog die deze straal vanuit de tophoek beschrijft is even lang als de omtrek van de grondvlakcirkel.
In het voorbeeld rechts is de omtrek van dit grondvlak 413.925 units lang. De cirkel vanuit de tophoek door het grondvlak is 2403.353 units.
Een boog met een lengte van 413.925 in deze cirkel heeft een middelpuntshoek van 413.925 /
2403.353 x 360° = 62.0021°. Dus wordt één van beide kegelzijkanten (de lange straal) over die hoek geroteerd, de cirkelboog daarbuiten geknipt en de booglengte nog even gecheckt.
Vervolgens gebeurt het zelfde met een cirkel door het bovenvlak van de afgeknotte kegel, de kleine cirkel. Deze heeft een omtrek van 295.877 en moet de boog 'bovenin' even lang zijn.
Bij controle scheelt dat (door afronding) 0.001 unit.
Tenslotte wordt al het onnodige weggeknipt en gedelete zodat de uitslag overblijft.
Dit hele avontuur geldt alleen voor symmetrische kegels.
Zonder DraftSight maar met Excel, potlood en passer werkt als volgt:
stap 4 - het eerste blad
De halve spanten spiegelen waardoor hele spanten ontstaan.
1) Die worden verdeeld in stukjes van ±3mm waarop de tanden getekend worden die de lijmverbinding met de rompelementen gaan worden.
2) Iedere spant wordt gekopiëerd omdat ze rug aan rug gelijmd de koppeling van die elementen gaan worden.
3) Zelf gebruik ik deze tanding alleen bij schuine verbindingen tussen de rompelementen.
Zoals hier :
4) Voor alle andere koppelingen lijm ik de spanten op 2mm houtboard (winkel voor schildersartikelen), snij ze stukje bij beetje uit en lijm de rompelementen op 1mm tegen elkaar.
Zo dus:
stap 5 - de volgende bladen
Zowel de romp als de staart en de vleugels worden 'beschilderd' en voorzien van lasnaden, klepjes en wielkasten aan de hand van diverse maatschetsen en vergeleken met zoveel mogelijk foto's.
Surfend op 'Meteor 4 walkaround' haalde ik een enorm aantal prima close-ups van het net.
Dat foto's absoluut nodig zijn mag blijken uit de zes uit maatschetsen geknipte afbeeldingen van de staart.
De tekening (rozetten, registratie, lassen enz.) op de romp is knap moeilijk omdat die vanaf een gebogen (zij)aanzicht naar de platte uitslag moet worden overgebracht.
Camouflage- en andere kleuren kunnen op twee manieren worden aangebracht.
Zilver
Bij de Meteor koos ik voor de laatste oplossing omdat ik hoopte dat het simuleren van aluminium met 'gewoon' hatchen minder succesvol zou zijn.
Het resultaat is bedroevend omdat ik hele vlakken in Paintshop Pro8 heb moeten bijwerken en van de schaduwwerking op de afdruk vrijwel niets meer over is.
Voor de bouw van mijn Vampire (ook zonder camouflage) heb ik toen stad en land afgesurfd en -gebeld om 160 grams zilverkleurig papier (karton) te pakken te krijgen.
Het model heb ik uiteindelijk gebouwd van het zwaartse (120 grams) dat ik vond maar ik raad het je echt af. Wat een slap spul.
Vanochtend heb ik de wielen met de Dremel rondge-schuurd, met de viltstift gezwart en met omponentenlijm vastgezet.
Tja, en op de antenne na was ie klaar. Mijn foutenlijstje bestond uit 26 onneuwkeurigheden waaronder de aanzet van de middenvleugel op de romp en de motorgondel.
Voor wie opgemerkt heeft dat het toestel op bovenstaand filmpje was geregistreerd met Y9-6 inplaats van Y9-7 het volgende:
|
stap 2 - de spanten Rompdoorsneden van één van de schetsen zijn de basis voor de spanten. Daarvoor komen over de rode maatschets links een reeks rechte lijnen die de gebogen romp, zowel
van boven als van zij, het best benaderen.
De knikpunten zijn dan de spantposities. De spanten A t/m C uit de internet-maatschets worden op die posities in de rode maatschets ingevoegd, vergeleken en aangepast aan breedte en hoogte.
Tenslotte wordt de spant naar de 'knikpuntposities' geïnterpo-leerd en vervormd.
Goed, weer terug naar de Gloster Meteor.
Met gebruik van een QuickBasic 4.5 programma'tje, dat ik ooit 's schreef in de tijd van A9Cad en kort geleden aanpaste op DraftSight's dxf-formaat, is het genereren van uitslagen het bekende fluitje:
inkleuren m.b.v. de Fill functie in DraftSight
'inkleuren' d.m..v. een geïmporteerde en geclipte foto
Stap 6 - aanbrengen van correcrties
Deze 26 fouten moeten nog in de tekening worden gecorrigeerd....
waarna het het model gelakt kan worden....
|
|
Serge Stone overleed op 10 maart 2014 na een kort ziekbed .
Ik heb slechts enkele jaren een erg prettig en constructief mailcontact met hem mogen hebben.
Helaas.
Zijn fraaie Westland Whirlwind inspireerde me tot het tekenen van dit model en was mijn eerste contact met deze begenadigde schilder/tekenaar en luchtvaart -enthousiast.
Maak jouw eigen website met JouwWeb